Tips voor een betere nachtrust

hoeslakens

‘S nachts niet in slaap kunnen komen, urenlang liggen woelen en draaien, of gedurende de nacht meerdere keren wakker worden. Steeds meer mensen hebben slaapproblemen. Een goede nachtrust is niet alleen van het grootste belang op je humeur, maar ook om problemen zoals stress en hoofdpijn te verminderen. En dus hebben we behoefte aan alle adviezen die we kunnen krijgen. Onderstaande tips helpen je niet alleen op weg naar een gezonde nachtrust, maar zijn ook nog eens heel gemakkelijk toe te passen in je dagelijkse routine.

Vermijd caffeïne.

Één van de meest gehoorde tips voor een goede nachtrust is wel het vermijden van caffeïne. Caffeïne heeft namelijk een stimulerend effect, en zorgt ervoor dat jij je wakker en energiek voelt. Niet heel slim dus, om dit te drinken vlak voordat je gaat slapen. Om te voorkomen dat jij in bed nog uren ligt te woelen, is het slim om dat kopje koffie op de late avond dus vooral te laten staan.

Kies voor kwaliteit beddengoed

Het belang van goed beddengoed word nogal eens onderschat. Zo kan een té warm of een té koud dekbedovertrek ervoor zorgen dat je lichaam zich niet geheel kan ontspannen. En slechte hoeslakens kunnen ervoor zorgen dat je lichaam wegglijdt op je matras, waardoor je spieren zich moeten aanspannen. Natuurlijk heeft iedereen zo zijn eigen voorkeur wat beddengoed betreft, maar hoge kwaliteit dekbedovertrekken en hoeslakens kunnen een groot verschil maken. Het zorgt er niet alleen voor dat je warm word gehouden gedurende de hele nacht, maar ook dat je lichaam zich volledig kan ontspannen. Waardoor jij vrolijker wakker word.

Zet het beeldscherm uit

Wist je dat het blauwe licht dat van onze beeldschermen afkomt, ons wakker houdt? Het zorgt er namelijk voor dat we minder slaaphormonen aanmaken, waardoor we dus minder snel moe worden. Op de lange termijn kan dit voor grote slaapproblemen zorgen. Om dit te voorkomen zet je minimaal een uur voordat je naar bed gaat, alle beeldschermen uit. Geloof me, dat ene mailtje kan wel wachten tot morgenvroeg.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *